Tyske utvekslingselever på Fagerlia vgs

I perioden fra 18. august til 10. september har Lilli Kroemer og Kim Lea Andresen fra Hegel-Gymnaset i Magdeburg besøkt vår videregående skole. De har bodd hos sine vertsfamilier på Eidsnes og i Vegsund. Vertselevene deres, Ingunn Solevåg og Marie Nilsen fra klasse 2KD1 fløy til Tyskland den 3. september, hvor de skal være gjesteelever ved Hegel-Gymnaset fram til 1. oktober.

Hvordan har oppholdet i Ålesund vært? – Skolen her er annerledes, dvs. at forholdet til lærerne er mer personlig og alle sier du til hverandre. Vi synes det er veldig bra at man her kan bruke computer overalt og et wifi-en virker godt. Fordi vi selv kommer fra et flatt landskapsområde, synes vi at naturen er imponerende og at småbyen Ålesund er meget vakker. Vi har spist mye fisk her, og likt det! Forskjellene mellom Ålesund og Magdeburg er på noen områder større enn vi hadde forestilt oss, men ungdommen er lik overalt!

På bildet: Lili til venstre og Kim til høyre

In der Periode vom 18. August bis zum 10. September haben Lilli Kroemer und Kim Lea Andresen unser Gymnasium besucht, als Austauschschülerinnen des Hegel Gymnasiums in Magdeburg. Sie haben bei ihren Gastfamilien in Eidsnes und Vegsund gewohnt. Ihre Gastschwestern, Ingunn Solevåg und Marie Nilsen aus der Klasse 2KD1, flogen am 3. September nach Deutschland, wo sie bis zum 1. Oktober das Hegel Gymnasium in Magdeburg besuchen werden.

Wie ist der Aufenthalt in Ålesund gewesen?

Die Schule ist anders, d.h. die Beziehung zu den Lehrern persönlicher als wir gewöhnt sind, hier duzen sich alle. Wir finden es vor allem schön, dass man den Computer überall benutzen darf und dass der WiFi gut funktioniert. Weil wir in einem flachen Land wohnen, finden wir die Natur beeindruckend und auch, dass die Kleinstadt Ålesund sehr schön ist. Wir haben hier viel Fisch gegessen und es hat uns gefallen! Die Unterschiede zwischen Ålesund und Magdeburg sind auf einigen Gebieten gröβer als wir es uns vorgestellt hatten, aber Jugendliche sind ja überall gleich!